Welcome to blogdindateJa

Sabtu, September 25, 2010

Cinta yang tak pasti


"...mungkin aku yang terlalu bodoh untuk mengerti.."


Dipetik dari Saintis Islam :
Cinta seorang lelaki atau perempuan yang tak pasti


Seorang wanita pernah bercerita panjang pada saya dan teman lain tentang `ketidakpastinya` cinta manusia bernama lelaki. `Ketidakpastian` yang dimaksud saya adalah ketidakpastian dalam perhubungan. Si wanita tadi tertanya-tanya apakah si lelaki itu punyai rasa dan hati padanya.Ada pelbagai sebab mengapa ketidakpastian itu timbul.

Pertama kerana niat. Mungkin lelaki jenis ini adalah mereka yang bukanlah berniat ingin mengahwini perempuan tersebut. Tapi hanya sekadar suka-suka. Jika anda lah jenis sebegini maka berhentilah. Kerana memberi harapan palsu pada seseorang sangat merbahayakan ANDA!

Kedua, ketidakpastian oleh lelaki timbul kerana sikap tunggu dulu. Jenis lelaki ini ialah mereka yang ingin `test` samada perempuan tersebut sesuai atau tidak dengannya. Sesuai , dengan kata sepanjang perkenalan mereka sekufu atau tidak. Jenis ini mereka mempunyai niat ingin berkahwin tetapi peratusannya 50%:50%.

Ketiga, rendah diri. Memang kadang hal ini juga terjadi. Tidak semua lelaki mempunyai self esteem yang tinggi. Berdasarkan pengalaman, lelaki yang pernah menerajui apa-apa program atau terlibat dalam banyak aktiviti kemasyarakatan mahupun kampus lebih tinggi nilai self esteemnya berbanding yang pendiam dan `isolated-person`.

Keempat, perkahwinan bukan nombor satu, jenis lelaki ini menghasilkan ketidakpastian kerana dia mungkin punyai cita-cita yang lebih besar dari itu. Mungkin ada yang mahu menumpukan kepada kerja dahulu dan ada juga mahu melanjutkan pelajaran dahulu.

Kelima, salah isyarat. Umum mengetahui, perempuan merupakan makhluk istimewa yang Allah cipta yang banyak disaluti dengan emosi dan perasaan. Maka terkadang , bagi sesetengah wanita, terkadang sering memberi salah signal . Dengan erti kata lain sekejap positif sekejap negatif. Jenis ini saya percaya banyak juga dikalangan wanita. Ketidakpastian oleh pihak perempuan ini menybabkan lelaki akan menjauhkan diri akhirnya. Maka berhati-hatilah dalam setiap keputusan.

Jodoh bukan hanya datang dengan doa....usaha juga diperlukan untuk merealisasikan doa tersebut. Itulah sedikit sebanyak jawapan kepada persoalan ketidakpastian dalam perhubungan oleh seorang lelaki kepada wanita dan sebaliknya.


Jika anda termasuk mereka yang diatas, maka berhati-hatilah. Kerana ketidakpastian yang anda timbul akan merugikan dirimu.Tetaplah keputusan selagi mana anda rasa itu yang terbaik buat anda. Jika anda pula yang menjadi mangsa ketidakpastian, anda perlu lebih proaktif untuk menjernihkan ketidakpastian itu. Bertanya atau berbincanglah. Dapatkan keputusan muktamad. Jangan merugikan masa anda untuk mereka yang hanya MAIN-MAIN.

Moga sedikit perkongsian ini memberi manafaat sedikit sebanyak buat anda dan saya. Selamat merenung dan mengamati maksud dalam artikel ini.


Mari kita semak satu ayat Allah:

Maksud ayat allah: " Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan berasa tenang dan tenteram dengannya dan dijadikan-Nya antara kamu kasih sayang" -Surah al-rum ayat 21.


Hadis nabi SAW:

Al-baihaqi r.a meriwayatkan hadis daripada Rasulullah saw bermaksud:" Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertakwalah dia kepada Allah pada separuh yang belum disempurnakan".


Rasulullah bersabda:

"Sesiapa yang meninggalkan perkahwinan kerana takut kemiskinan maka ia bukanlah dari golonganku"

3 ulasan:

Kamil ace[tm] berkata...

salah isyarat..ni mcm btol jugak,
kdg2 aku pun x paam sgt pompuan.
huhuhu..

dinda.teJa berkata...

kamil : dinda pun xpaham kadang tu pasal diri dinda, hahaha! tp sgt tidak wajarlah klu meneruskan hubungan sekadar utk suka2 kan...?

Kamil ace[tm] berkata...

yup..klau setakat suka2 x payah la kot.
baek jd kawan je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengikut